Wednesday, 26 September 2012

bahaya air dalam botol plastik .



assalamualaikum . . . :D
korang sehat? hari nie , aku nak kongsi an korang benda penting . 
tolong elert yerr....
baca bawah nie ....
-
-
-
-

Air dalam botol plastik di dlm kereta anda, sangatlah berbahaya.
Dengan cara inilah Sheryl Crow mengalami kanser payudara. Dia tampil di acara Ellen show dan mengatakan hal yang sama persis. Hal ini telah di identifikasikan sebagai penyebab paling utama pada kanser payudara,terutama di Australia ...


scary gilerr . . .

Seorang teman yang ibunya d idiagnosa mengidap kanser payudara baru-baru ini.Doktor berkata : wanita tidak boleh meminum minuman yang sudah lam aberada di dalam Kereta.Doktor berkata bahwa hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botolmemiliki bahan kimia tertentu yang dapat menyebabkan kanser payudara.Jadi tolong berhati-hatilah dan jangan minum air dalam botol plastik yang sudah ditinggalkan di dalam Kereta, dan kirimkan ke teman-teman wanita Anda.

Informasi seperti ini sangatlah kita perlukan dan kita harus berhati-hati, dan mungkin akan menyelamatkan hidup kita. Hawa panas dapat menyebabkan toksin/racun dari plastik menjadi bocor dan bercampur dengan air danmereka telah menemukan racun ini pada jaringan payudara. Sebisa mungkin gunakan gelas stainless steel atau botol kaca.Biarlah semua orang yang mempunyai isteri atau teman wanita atau anak perempuan mengetahui ini semua.

p/s : aku slalu mara Mr.R aku klau aku beli air . tggal dlm kete dia. then, dia buang . skrg , aku takkan mara dia buang dah . huhu . toubat ta nak wat da . huhu -.-'

Thursday, 20 September 2012

.Shila Amzah Juara Asian Wave, ‘Pukau’ Juri Dan Jutaan Penonton TV China!

Assalamualaikum . . 
lame tak update . hihi .rindu tak? ngadaa . . huhuk
ta nak cter pnjg lebar, coz nak wat assignment sat gi . bertimbun niha ..
tgok tajuk tu, memang wat aku bangga an Shila ni . 
aku minat gak la at dia . 
coz, suara dia yang unik tu . 
memang terpukau lah juri tu kan ..
ni sedikit info pasal asian wave tu....
" pertandingan Asia Wave telah berlangsung sejak 31 ogos lalu di Shanghai China.
disertai oleh 30 penyanyi dari China, Korea selatan, Singapura, Thailand. India, Hong kong, Taiwan, Jepun dan MALAYSIA !
hanya seramai 12 org peserta sahaja yang layak ke final termasuk shila.
jom tgok persembahan dia .
layann ~




Tuesday, 18 September 2012

aku dulu dan sekarang .

assalamualaikum . .
 hari nie aku nak kongsikan cerita mengenai masa zaman sekolah rendah dulu . . 
aku rindu gilerr an kengan kecik2 dulu . 
oke, dulu aku sekolah kat sekolah kebangsaan sungai pelong. kat mana? area sg.buloh selangor .
 aku sekolah situ dari darjah 1 sampai darjah 6 . lepas tu, aku tak penah dah jejak sekolah tu . 
 Firstly, aku nak citer pasal cikgu aku time tu yang juga abang angkat aku lah . 
dia muda lagi mase tu . skg da ramai anak . kot lah . last aku jumpa dia 5 taon lepas. dia da kawin mase tu .
 nama dia cikgu nurulail. cam ppuan kan nama . hihi . 
cikgu ni selalu tiap malam dia akan kol aku melalui no.ayah aku . yelah, dulu aku mane ad fon . len la korang, drjah 2 da ada fon kan . hihi . 
selalu dia kol malam la . dalam kol 8 cam tu . ingat lagi tau . hihi. 
btw, rindu sgt kat cikgu . tak tahu lah cikgu tu mngajar lagi ke tak kat sekolah tu . . 
dah pasal cikgu a.k.a abg angkat aku . sory tak de gmbar dia . . 
skang nak citer pasal pmainan fav aku time darjah 6 . 
HOKI . 
act, membe aku dari aku tadika ni yang ajak aku men hoki ni . 
nama dia SITI MASANOM ROSLI..
mula2 takot gak, coz game dia cam ganas je . lame2 aku minat . tp tak la terror sgt men . 
tiap petang aku kat sekola . dgan men HOKI ni gak lah aku dapat seorang adik angkat . lelaki, yelah.. aku mane ad adik lelaki . 
name dia ARIF AZLAN . 
kadang2 aku an anom ni ada gak lepak2 uma adik aku sowg nih . nek basikal . 
dulu trans aku g sekola nek basikal je . budak basikal lah ni . hihi . 
Men hoki ni bnyak sgt kenangan pahit y tak berapa pahit la . 
mula2 aku kene bola hoki. leader lelaki la wat . name dia syed . dia rembat bola, kene kat kaki aku dgn jarak dekat . 
tepat kene kat tulang betis aku . 
mula2 tak sakit, lame2 , sakit giler doww . mula lah kaki aku bengkak dan membiru . hihi . 
pas aku, adik angkat aku lak kene . sape wat ? akakk angkat dia gak y bernama anom td tu . hihi . 
apa jadi? lg teruk dari aku . kene kayu hoki kat bawah mata tak silap . berdarah dan kene jahit . sian dia . smpai mak dia tak bg men hoki da . tp dia ttap men gak . 
oke . pas dia . anom ni lak kene . sape wat? cikgu wat . haha . kne kat bibir . 
jahit jugak . smpai skg ad kesan jahit tu agy . sian gak kat anom . huhu . 
pas habis upsr . ktowg berpisah . adik angkat aku pindah saujana utama . aku an anom makin tak rapat . tp jumpa, tegur la gak .tapi, sejak aku pindah . lg la jarang sgt3 nak jumpa anom ni . 
dan sekarang, aku dah berumur 19 tahun pada 2012 . 
 hampir 7 taon aku tak jumpa adik angkat aku . 
lately, aku jumpa dia . 
16/09/2012, 
aku jumpa an adik angkat aku .dia da form 5 skrag . 
aku bawak anom sekali jumpa dia . g beraya , then g tgok wayang . 
habis cerita . . 
ada 2 gmbar nak sharing an korang . 
aku an adik angkat aku and aku an anom . . 
tgok ye. 
byebai :)
-
-
-
-
-

-
-
-

Friday, 14 September 2012

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur?

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya. Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut. Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki. Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti DIA SEDANG MENANGIS DLM HATINYA . Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang....

asal usul kejadian NABI ADAM as.

Nabi bersabda: "Semua kamu berasal dari Nabi Adam dan adam dijadikan daripada tanah". Menurut riwayat ketika, Allah SWT menitahkan kepada Malaikat Jibril a.s supaya turun ke bumi untuk mengambil sebahagian tanah untuk mencipta Adam a.s, bumi tidak membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam kerana bumi khuatir Adam akan melakukan kemungkaran kepada Allah. Lalu Jibril kembali ke hadrat Allah memberitahu bahawa ia tidak dapat berbuat apa-apa apabila mendengar sumpah bumi. Setelah itu, Allah memerintah malaikat Mikail pula untuk turun ke bumi bagi mendapatkan tanah sebagaimana Malaikat Jibril. Jawapan bumi tetap sama sebagaimana Jibril lalu Allah memerintahkan pula kepada malaikat Israfil dan jawapan bumi masih tidak berganjak. Masing-masing kembali dengan jawapan yang sama. Akhirnya, Allah menyuruh malaikat Izrail turun ke bumi. Allah berfirman : "Hai Izrail! Engkaulah kini yang aku tugaskan mengambil tanah. Meskipun bumi bersumpah-sumpah dengan ucapan, jangan engkau mundur. Katakan bahawa kerjamu atas perintah dan atas nama Ku.". Apabila Izrail turun ke bumi dan menyampaikan perintah Allah kepada bumi, maka akhirnya bumi mengizinkan tanahnya diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah, kembalilah ia kehadrat Allah. Lalu Allah berfirman lagi: "Ya Izrail, pertama engkau yang Ku tugaskan mengambil tanah, dan di kemudian hari nanti akan Aku tugaskan engkau mencabut roh manusia." Maka Izrail merarasa amat khuatir kerana bimbang akan dibenci oleh umat manusia. Lalu Allah berfirman lagi: "Tidak, mereka tidak akan memusuhi kamu. Aku yang mengaturnya, dan Aku jadikan kematian mereka itu bersebab antaranya terbunuh,terbakar, sakit dan sebagainya." Jenis-jenis Tanah yang digunakan dalam penciptaan Nabi Adam a.s: Menurut riwayat tanah yang diambil yang digunakan untuk menjadikan adam mempunyai lima jenis warna iaitu putih, hitam, kuning, coklat, dan merah. Oleh yang demikian manusia memiliki berbagai warna kulit. Tanah yang digunakan untuk menjadikan Adam a.s ialah sebagaimana berikut: Tanah tapak Baitul Maqdis, Tanah Bukit Tursina, Tanah Iraq, Tanah Aden, Tanah Al-Kautsar, Tanah tapak Baitullah, Tanah Paris, Tanah Khurasan, Tanah(Babylon), Tanah India, Tanah Syurga, Tanah Tha'if,. Menurut Ibnu Abbas: Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis kerana di situlah berada otak manusia, dan di situlah tempatnya akal. Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat. Dahinya dari tanah Iraq ,kerana disitu tempat sujud kepada. Mukanya dari tanah Aden , kerana di situ tempat berhias dan tempat kecantikan. Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar,tempat menarik perhatian. Giginya dari tanah Al-Kautsar, tempat memanis-manis. Tangan kanannya dari tanah Kaabah,untuk mencari nafkah dan kerjasama sesama manusia. Tangan kirinya dari tanah Paris , tempat beristinjak. Perutnya dari tanah Babylon . Disitulah tempat seks(berahi) dan tipu daya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa. Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia. Dua kakinya dari tanah India , tempat berdiri dan jalan. Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana disitulah iman, keyakinan, ilmu, kemahuan dan sebagainya. Lidahnya dari tanah Tha'if, tempat mengucap Syahadat,bersyukur dan berdoakan kepada Tuhan. Proses kejadiannya: Ketika Allah jadikan Adam, tanah-tanah tersebut dicampur dengan air tawar, air masin, air hanyir, angin dan api sehingga menjadi tanah liat kering yang berasal dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Kemudian Allah resapkan Nur (cahaya) kebenaran dalam diri Adam dengan berbagai macam "sifat". Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan "tubuh Adam" adalah tanah pilihan. Maka sebelum dijadikan patung, tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah dan wangi-wangian dari sifat Nur sifat Allah. Kemudian tubuh itu dibenamkan di dalam air "Kudral-Izzah-Nya" . Lalu terciptalah tubuh Adam yang sempurna. Demikian pula roh,ketika itu diperintah masuk ke dalam tubuh Adam, ia merasa malas dan enggan, lalu ia berputar-putar, mengelilingi patung Adam yang terlantar. Kemudian Allah menyuruh malaikat Izrail untuk memaksa roh itu masuk. Akhirnya mahu tidak mahu roh itupun masuk dan menyerah kepada Izrail. Menurut riwayat ketika Adam masih berada di syurga, sangat baik sekali kulitnya. Tidak seperti warna kulit manusia. Kerana Adam telah diturunkan ke dunia, terjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai pengetahuan, yang masih tertinggal warnanya hanyalah pada kuku manusia. Oleh itu, meskipun orang kulitnya hitam, tetapi warna kukunya adalah sama, ialah putih kemerah-merahan. Dijadikan pada tubuh Adam ada sembilan rongga atau liang. Tujuh buah liang dikepala, dan dua buah liang di bawah badan letaknya. Tujuh buah letaknya adalah: Di Kepala ialad Dua liang mata, Dua liang telinga, Dua liang hidung dan sebuah liang mulut. Dibawah ialah Sebuah liang kemaluan dan liang dubur. Dijadikan pula lima buah pancaindera: Mata alat penglihatan Hidung alat penciuman Telinga alat pendengaran Mulut alat merasa manis, masin dan sebagainya. Anggota tubuh lainya seperti kulit, telapak tangan, untuk merasa halus, kasar dan sebagainya. Setelah Roh masuk ke dalam tubuh Adam, lalu roh itu masuk perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Demikianlah Allah memberi kekuatan pada Izrail untuk memasukkan roh ke dalam tubuh Adam. Setelah roh meresap ke kepala Adam, maka terjadilah otak dan tersusunlah urat-urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya dan seketika itu matanya terus terbuka melihat dan melirik kekiri, ke kanan dan kebawah di mana pada masa itu bahagian badannya masih merupakan tanah keras. Dilihatnya kiri dan kanan para malaikat yang sedang menyaksikan kejadian dia. Ketika itu dia telah dapat mendengar para malaikat mengucapkan tasbih dengan suara yang merdu dan mengasyikkan. Kemudian ketika roh sampai kehidungnya lalu ia bersin, serta mulutnya terbuka. Ketika itulah Allah ajarkan padanya ucapan Alhamdulillah. Itulah ucapan Adam pertama kalinya ke hadrat Allah. Lalu Allah berfirman "Yarhamukallah" yang membawa erti: "Semoga engkau diberi rahmat Allah". Oleh kerana itu jika seseorang itu bersin, menjadi sunat mengucap "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya disunatkan pula mengucapkan "Yarhamukallah". Kemudian ketika roh sampai pada dadanya, tiba-tiba saja ia mahu bangun. Padahal sebahagian bawah badannya masih tanah dan keras. Di sini menunjukkan sifat manusia yang suka tergesa-gesa (tidak sabar). Maka ketika roh itu sampai di bahagian perutnya, maka terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Seketika itu Adam terasa lapar. Kemudian terus roh itu meresap sampai ke seluruh tubuh, tangan, kaki lalu terjadi darah daging dan tulang. Urat-urat berkulit dengan sempurna, yang mana kulit itu kian lama kian cantik dan halus. Begitulah proses kejadian-kejadian tubuh Adam. Setelah kejadian Adam sempurna sebagai manusia, maka dialah merupakan makhluk manusia yang pertama. Wajahnya cukup cantik, semua malaikat berasa kagum melihat Adam yang begitu menawan. Kemudian Adam diarak oleh malaikat-malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni dari langit pertama hinggalah kelangit yang ketujuh sebelum dibawa ke Syurga tempat mula-mula Adam tinggal. Siti hawa telah dijadikan oleh Allah dari tulang rusuk kiri nabi Adam ketika berada di dalam Syurga. Ketika mereka telah memakan buah larangan atas pujukan Iblis maka tertanggallah pakaian mereka dan akhirnya di turunkan oleh Allah di bumi. Menurut riwayat nabi Adam turun di India. Tetapi mengikut setengah riwayat di Mekah dan terpisah dengan Hawa. Akhirnya mereka bertemu di Padang Arafah (Padang Perkenalan). Umur Nabi Adam menurut satu riwayat adalah 930 tahun dan mengikut riwayat yang lain 934 tahun. Ketinggiannya adalah 60 hasta dan ukuran tapak kaki Adam sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn Kathir ialah 11 jengkal. Siti hawa telah melahirkan anak sebanyak 40 kali dan setiap kali beranak adalah kembar lelaki dan perempuan. Oleh yang demikian mengikut syariat yang ada pada waktu itu maka dibenarkan berkahwin adik beradik tetapi dengan syarat bukan dengan kembar yang lahir sekali.

Thursday, 13 September 2012

perfume tiruan and original .

asalamualaikum . . berjumpa lagi . . ary nie ta nak cter pasal aku . nak kongsi ilmu an korg . actually , benda ni aku terbaca kat laman blog someone ni . so, aku kongsikan lah ilmu nie an korg . supaya tak tertipu lg klau bli mnyak wangi tu . . kan?? . hih. oke...Tips untuk membezakan perfume tiruan and original. firstly... 1. Ambil botol perfume 2. Terbalikkan botol itu (Turn the bottle upside down) 3. Goncang laju-laju (Shake it) 4. Nanti akan keluar buih (Bubble will appear) 5. Apabila buih sudah keluar, lihat pula masa yang diambil untuk buih tersebut hilang. Hypothesis : Semakin cepat buih hilang daripada pandangan mata anda, semakin tiruan perfume itu. Penjelasan : Buih cepat hilang kerana ratio kandungan solute dan solution di dalam perfume itu adalah sangat berbeza. Dalam erti kata lain, perfume itu banyak di campur air. Kerana itu, ia dipanggil tiruan kerana ia cair dan tidak tahan lama. Jikalau perfume original, buihnya mengambil masa yang agak lama untuk hilang kerana ratio kandungan solute dan solutionnya tidak jauh berbeda (pekat). Untuk melihat perbezaan yang ketara, sila bandingkan buih perfume RM35 dengan perfume RM260. Then you got what I mean. Selain itu, anda harus membandingkan perfume dengan perfume (EDP). Bukan perfume dengan Eau de Toilette (EDT) mahupun Body Mist. Ini kerana setiap satunya mempunyai concentration value yang berbeza. habis sudah membebel . untuk tips y lain2 . jgn lupa follow blog aku tau . sayang korang ! hihi . oke baibye...

Wednesday, 12 September 2012

jadi composer lagu kanak-kanak !

Assalamualaikum . . (pembuka bicara) hihi . lame nyerr tak update blog . sebenarnya baru lepas edit blog . design2 sume . sape y pnah bukak blog aku sblum ni . msty perasan kan apa yang lan . dlu pinky2 je . hihi . skg da tkar mood pulak . dewasa sikit . hihi. gi kat tajuk . jadi composer? memey lah . lectr aku y subjek 'matematik kanak2' tu suroh kami 1 kelas cipta lagu untuk dak2 pra sekolah . dgan syarat , kne ada kene mengena an matematik . memang tak lah nak cipta kan . hihi . so, g at youtube , search jela . heheh . aku amik lagu tajuk mari mengira . nak tau cane ? g la tgok at youtube tu ha . ngat nak amk lagu 10 budak hitam . tp, da biasa dgr . so, amik je la lagu y nie . bile nak present ? hari ni lah . kol 8 sat gi . nyanyi lah sowg2 ye at depan tu t . haha . nak wat cne . plajar cmerlang kan . nak ta nak kne wat . eceh ! haha . oke lah . sampai disin sahaja cerita aku . nak wat persiapan tok konsert mlm t . hihhik . oke baibye :D ASSALAMUALAIKUM ~